felanmälan
felanmälan
Vem som ska ta emot din felanmälan beror på vilken typ av fel som uppstått. Vill du göra en felanmälan gällande något i din lägenhet eller övrigt som gäller din förenings fastighet vänder du dig till föreningens tekniska förvaltare, Sweax. Tänk på att att om du själv har orsakat felet i din lägenhet kan du komma att faktureras för uttryckingen. Vid arbeten i bostadsrättslägenheten debiteras normalt den boende för åtgärden.
VIKTIGT: Vid akut skada eller liknande efter felanmälan stängt ska anmälan göras till fastighetsjouren.
Kontakt Sweax
Telefon: 08-588 399 90
Måndag - fredag (helgfria vardagar) 07:00-16:00. Lunchstängt 11:00-12:00
Epost: info@sweax.se
Hemsida för felanmälan: https://www.sweax.se/felanmalan/
Glöm inte att uppge lägenhetsnummer!
Akuta fel, övriga tider
Telefon: 08- 564 21 656
Observera att den boende får stå för kostnaden om utryckningen inte visar sig vara akut. Generellt kan akuta fel klassas som åtgärder som kan medföra ekonomiska, materiella eller personliga skador för den boende. Det kan vara elfel, vatten som sprutar eller stigande vatten i avlopp. Alternativt kan följdfel uppstå om felet inte avhjälps omgående.
Kylskåp, frys, spishäll, ugn, diskmaskin eller micro
Kontakta IKEA på telefon 0476-64 94 80 eller handla.ovrigt.rekl@ikea.se. Märk ditt mejl med ”Felanmälan vitvara Ikano Eftermarknad".
Tvättmaskin, Torktumlare eller Kombimaskin
Kontakta Siemens på telefon 0771-11 22 77.
Du måste uppge ett servicenummer som finns angivet på en klisterlapp som är placerad någonstans på maskinen.
Kontakta Cylinda på telefon på 0771-25 25 00. Du kan även boka ditt servicebesök på https://www.cylinda.se/BokaService
Förlängd garanti på tvättmaskin, torktumlare samt kombimaskin
Siemens och Cylinda ger 2 års garanti på sina produkter, och denna startar 1 januari 2018. Ikano har valt att ge oss en förlängd garanti så att det är totalt 5 års garanti på produkterna, och denna utlöper 31 december 2022. Skillnaden är att när de första två åren gått och det blir fel på maskinen måste du själv anlita en certifierad servicetekniker, betala fakturan, och ta kontakt med Ikano Eftermarknad så gör dem en utbetalning på beloppet om de anser att det är ett garantifel. Vänligen observera att Ikano förbehåller sig rätten att bedöma vad som räknas som garantifel eller ej och att du inte kommer att få någon ersättning för reparationskostnaden om de inte anser att det är ett garantifel. Du måste själv kontakta både servicetekniker och Ikano Eftermarknad, detta är ingeting som Sweax eller styrelsen hjälper till med.
Bredband telefoni och TV
Kontakta leverantören av dessa tjänster.
Com Hem har blivit Tele2 och kan kontaktas på telefon 90 222 vardagar 08:00-19:00 eller lördagar 09:00-15:00. Se även https://www.tele2.se/kundservice för andra möjligheter till hjälp.