För medlemmar och boende
För medlemmar och boende
Frågor & Svar
Min Lägenhet
Här hitta du svar på många av våra vanligaste frågor, allt ifrån vad det innebär att bo i bostadsrätt till frågor om din lägenhet och vad du gör om du upptäcker något som är fel. Titta gärna igenom informationen här först innan du kontaktar styrelsen, ofta kan du hitta svaret här och på så sätt få svar på din fråga på en gång. Tycker du att det saknas något kan du skicka in detta i formuläret längst ned på sidan.
Är du mäklare? Scrolla längs ned på denna sida så hittar du information för dig.
Här hittar du också flera viktiga dokument som rör din lägenhet, exempelvis ”Bopärmen” där du hittar information om lägenheten, vart du vänder dig vid reklamation, vilka material det är i väggar och golv samt inredning med mera.
Har du komfortvärme i badrummet ligger även bruksanvisningen till denna här bredvid.
- Bopärm skogsstjärnan.pdf 10.6 MB
- Brf Skogsstjärnan stadgar 2020.pdf 169 KB
- Bruksanvisning Brandvarnare.pdf 578 KB
- Bruksanvisning komfortvärme.pdf 1.9 MB
- Hyra ut i andrahand ansökan.pdf 180 KB
- Ordningsregler.pdf 76 KB
- Serviceformular Cylinda.pdf 196 KB
FAQ
Att äga en bostadsrätt betyder att du äger rätten att bo i bostaden, men det är bostadsrättsföreningen som äger huset, det vill säga, du och dina grannar. Därför måste du vara medlem i bostadsrättsföreningen för att få köpa bostadsrätten.
Som bostadsrättsinnehavare har du ansvar för bostadens skötsel och ett indirekt ansvar för att föreningen sköter fastigheten. Som du nog har förstått innebär det stora friheter att bo i bostadsrätt. Du kan byta kök när du vill och du kan vara med och bestämma hur huset ska skötas, men med friheten kommer också ett stort personligt ansvar.
Tillsammans med dina grannar äger och förvaltar du föreningens bostäder och mark. En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening. Föreningen styrs av en styrelse. Styrelsen väljs, och kan röstas bort, på föreningens årsmöten. Det är föreningens stadgar som bestämmer vad som är ditt personliga ansvar och vad som är föreningens.
Styrelsen består av medlemmar i föreningen och väljs på årsstämman varje år, den består alltså av dina grannar som gör detta på sin fritid. Under "Kontakt" ser du vilka som sitter med i styrelsen just nu och vilken roll de har.
Styrelsens främsta uppgift är att se till att medlemmarnas ekonomiska intressen tillgodoses. Det betyder att styrelsen tar beslut om förenignes ekonomi och om hur föreningen ska skötas, både ekonomisk och vanlig drift och underhåll av fastigheter och mark.
Styrelsens jobb är inte att komma och laga saker i din lägenhet, är det någoting som inte fungerar ska detta felanmälas till vår fastighetsskötare Sweax.
En bostadsrättsförenings stadgar är det avtal du som bostadsrättsinnehavare och medlem har med bostadsrättsföreningen, det vill säga, detta dokument reglerar vilka skyldigheter och rättigheter du och förenignen har gentemot varandra. Stadgarna reglerar bland annat vad som är ditt personliga ansvar och vad som är föreningens, exempelvis att du som medlem är ansvarig för ytterdörren, men föreningen är ansvarig för att måla ytskiktet på den. Du hittar föreningens stadgar på startsidan under "avtalbilagor". Se till att sätta sig in i föreningens stadgar ordentlig, det är din skyldighet som medlem i föreningen.
Bryter du mot det som står i föreningens stadgar kan detta i värsta fall leda till att du blir uppsagd som medlem i föreningen, vilket i in tur betyder att din lägenhet kan komma att tvångsförsäljas.
Du betalar en månadsavgift som ska täcka din bostads andel av föreningens kostnader för räntor, amorteringar, drift och underhåll. Avgiften betalas i förskott månadsvis från och med tillträdesdagen. Betalar du inte din månadsavgift i tid innan årsstämman bortfaller din rösträtt vid en eventuell omröstning. Du riskerar även att bli uppsagd som medlem i föreningen vilket i sin tur kan leda till att din lägenhet kan komma att tvångsförsäljas.
Avgiften till föreningen ska täcka din bostads andel av föreningens kostnader för räntor, amorteringar, drift och underhållskostnader (exempelvis sophämtning, uppvärmning etc.). I avgiften för lägenheten ingår;
-Vatten
-Uppvärmning
-Internet, telefon, tv (beställs av Tele2, endast grundutbud, vill du ha fler tv-kanaler, högre hastighet på bredband etc. tecknas ett eget avtal separat)
-Bostadsrättstilläggsförsäkring
Hemförsäkring, hushållsel, elnätsavgift etc. betalas av lägenhetsinnehavaren själv och avtal för detta tecknas separat.
Brf Skogsstjärnan har valt att teckna en gemensam bostadsrättstilläggsförsäkring. Detta innebär att du inte behöver ha bostadsrättstillägg på din egen hemförsäkring, utan det ingår i avgiften till föreningen. Bostadsrättstillägget täcker fel och skador som uppstår i väggar, golv och andra delar som är mellan lägenheterna, exempelvis om det uppstår en vattenskada i väggen. Den täcker inte lösöre och personlig egendom, för detta måste du teckna en egen hemförsäkring. Försäkringsgivare är Trygg Hansa fram till 31 december 2021. Från och med 1 januari 2022 är det Protector Försäkring som är försäkringsgivare..
Du hittar energideklarationen på Boverkets hemsida, Boverket.se. I sökfälten fyller du i Stockholm under kommun, gatuadress och nummer där du bor, exempelvis Hundlokegränd 18. Fältet för fastighet lämnas tomt.
Som ägare av en bostadsrätt är du ansvarig för skador som orsakats. Du måste hålla bostaden i gott skick och betala för underhåll och reparationer. Du kan göra ett obegränsat antal förändringar i bostaden, men större förändringar kräver tillstånd av styrelsen, eftersom de kan påverka dina grannar. Du måste precis som i en hyresrätt visa hänsyn och inte störa dina grannar i onödan, men du får gärna bjuda på fika!
Om ni planerar renoveringar eller byggnationer, t.ex. ändringar i konstruktion, är ni skyldiga att kontakta styrelsen innan arbetet påbörjas.
Bostadsrättsinnehavaren har nyttjanderätt till sin lägenhet – inte äganderätt. Bostadsinnehavaren är underhållsskyldig vilket innebär att han eller hon, på egen bekostnad, ska vidta de reparationer och underhåll som behövs för att hålla bostaden ”i gott skick”. Innehavaren ska också åtgärda de skador som uppkommer i lägenheten, oavsett om de uppkommit genom eget vållande eller på annat sätt, t.ex. olyckshändelse eller genom vållande av utomstående.
Man kan förenklat säga att “Allt synligt är bostadsinnehavaren, och allt dolt föreningens”. Givetvis finns det undantag från detta som du ser i förteckningen bredvid, men det är en ganska bra huvudregel. Kom också ihåg att om det är du som orsakat felet kan du vara ersättningsskyldig även om det är på ett ställe som normalt faller under föreningens ansvar, till exempel om du spolat ned något i toaletten som inte ska spolas ned och som sedan fastnar längre ner i röret.
Du hittar mer information i "Bopärmen" under rubriken "Hem" och "Min lägenhet", samt i föreningens stadgar.
Platserna i garaget fördelas i turordning efter när avtal tecknades eller genom kösystem. Inga p-platser är knutna till en viss lägenhet. Kontakta Sweax om du är intresserad av en garageplats.
I garaget finns det även ett antal garageplatser för elbilar där man kan ladda sin bil. Varje användare av eluttagen betalar själva för sin elförbrukning via en app (information gällande appen får man vid tecknande av elbilsgarageplats). Är du intresserad av att hyra en garageplats för elbil, kontakta Sweax. Garageplatserna för elbilar fördelas genom kösytem.
Ja, Europark utför parkeringsbevakningen i vårt garage. Detta innebär att om du som hyr en parkering upptäcker att någon har tagit din plats, eller parkerat på otillåten plats i garaget, kan du ringa till Europark på 0771-401020 på vardagar, dagtid, så kommer de ut och bötfäller den som felparkerat. Vid kvällar och helger ringer du till 08-51710573. Glöm inte att tala om vilken plats felparkeringen gäller. Är det någon som anser att de felaktigt har blivit bötfällda, kan man kontakta styrelsen och ange vad det finns för skäl, så har vi möjlighet att be Europark att plocka bort en utfärdad bötfällning om vi anser den ej vara korrekt. Tänk på att det är styrelsen som avgör om skälen du anger för felparkering kvalificerar för att boten ska makuleras eller ej
För att föreningens huvudnyckel ska kunna öppna ditt lås måste du godkänna att vi går in i din lägenhet genom att ställa ditt lås i ”serviceläge”. Detta kan vara nödvändigt vid t.ex. ventilationskontroll och reparationer. Så här gör man: Lås dörren och vrid nyckeln till vänster till läge ”klockan 10” innan du drar ut nyckeln. Dubbelkolla att nyckelhålet är vridet till ”klockan 10” när du lämnar lägenheten.
Att du ställer låset i serviceläge betyder att du godkänner att vi går in i er lägenhet.
Ibland är oturen framme och du kanske tappar ned bilnyckel, lägenhetsnyckeln, kreditkortet eller någonting annat i springan mellan golvet och hissdörren så att det ramlar ned i hisschaktet. Det går att ringa ut Schindler så att de kommer och plockar upp det du har tappat, men detta är oftast mycket kostsamt och betalas av dig som har tappat något, inte av föreningen, så har du möjlighet att klara dig utan det du tappat eller kan ersätta det, kan det oftast vara det billigaste då kostanden för utryckning fort kan bli några tusenlappar.
Förutsatt att du först skickar in en ansökan om att hyra ut din lägenhet i andrahand till styrelsen och får den godkänd är det inga problem. Tänk på att skicka in den i god tid innan du har tänkt hyra ut så att styrelsen har tid på sig att behandla den, och ifall det kanske behövs kompletteras med någon information. Vi vill därför att du skickar in din ansökan en månad innan den tilltänkta hyresperioden startar. Du hittar blankett för ansökan om andrahandsuthyrning på toppen av denna sidan, och även på startsidan, "Hem" under "Information / blanketter".
Tillsammans med din ansökan vill vi även ha in bilagor som styrker dina skäl att hyra ut. Vilka bilagor som kävs beror på vilket skäl du anger för att hyra ut. Nedan följer en lista på de vanligaste skälen och vilka bilagor som behövs till dessa. Har du ett skäl som inte står med på listan och är osäker på vilka bilagor som behövs, kontakta styrelsen.
- Provbo som sambo.
Detta godkänns i max 12 månader. De bilagor som behöver skickas in är personbevis som visar nuvarande adress för er båda så att vi kan se att ni nu är skrivna på samma adress, samt utdrag ur adresshistoriken från Skatteverket för båda där samtliga folkbokföringsadresser framgår.
- Tillfälligt arbete eller studier på annan ort
Ska du studera/arbeta på anna ort som du inte kan pendla får man hyra ut så länge som studierna/anställningen pågår. Vi godkänner dock ansökan för max 12 månader i taget och sedan måste ny ansökan med bilagor skickas in om studierna/anställningen pågår en längre period.
När det gäller avståndet är regeln att studierna/arbetet ska ske på en ort längre bort än det som kan anses utgöra normalt pendlingsavstånd. Detta utgör som huvudregel 8-10 mil eller mer än 1,5h resa enkel väg.
För studier på annan ort vill vi ha in registreringsintyg från skolan där studierna pågår. Det räcker inte med ett utdrag från exempelvis Antagning.se som visar att man är antagen till en utbildning, utan man måste vara registrerad som elev på skolan/utbildningen.
För tillfälligt arbete på annan ort vill vi ha arbetsintyg/anställningsavtal på den tidsbegränsade anställning på annan ort/i annat land. Om man bor på annan ort men ska flytta till föreningen när ens placering i Stockholm beviljas vill vi ha ett intyg från arbetsgivaren på att anställningen planerar att flyttas till Stockholm och ett planerat datum för när detta kommer att ske.
Svårt att sälja befintlig bostad
Man kan tillåtas hyra ut i andrahand om man har svårt att sälja sin bostad. Vi kräver då dokumentation eller intyg från mäklare på det har gjorts försök att sälja lägenheten till det av mäklaren uppskattade marknadsvärdet. Att man själv förväntar sig ett högre pris än marknadsvärdet är inte skäl att hyra ut, utan det är mäklarens uppskattning av marknadsvärdet som är vägledande. Vi godkänner detta i max 12 månader, även om marknaden fortfarande är dålig efter 12 månader så är det inte längre ett skäl att hyra ut, utan man tvingas sälja ändå, även om det är med förlust.
Att tänka på
Det är även viktigt att komma ihåg att om du hyr ut din lägenhet är det du som blir hyresvärd och är ansvarig för dina hyresgäster. Det är alltså upp till dig att se till att de följer föreningens ordningsregler exempelvs. Det är också ditt ansvar att avgifterna till föreningen betalas i tid, oavsett om du har fått betalt av dina hyresgäster eller ej. Om detta missköts kan det i värsta fall leda till att bostadsrätten förverkas och du blir uppsagd som medlem. Detsamma gäller om du hyr ut i andrahand utan att först ha fått tillåtelse till det av styrelsen.
Det är inte tillåtet med korttidsuthyrning som exempelvis AirBnB och liknande.
Kontakta styrelsen så fort du ser minsta tecken på skadedjur i hemmet eller de gemensamma utrymmena. Exempel på skadedjur kan vara pälsänger, mjölbaggar, råttor, plattbaggar och vägglöss. Det är bättre att säga till en gång i onödan än att inte säga till alls.
Det är viktigt att anmäla direkt vid upptäckt. Skadedjur sprider sig ofta snabbt, och du som boende är skyldig att anmäla skadan. Vi förstår att det kan kännas pinsamt, men djuren behöver verkligen inte komma från den som anmäler. Om man inte anmäler så kan man anses vållande till skadan.
Det är föreningen som ska stå för utrotandet av skadedjuren. Att själv försöka sanera är inte något som vi rekommenderar. Kontakta därför både vår fastighetsskötare Sweax, och någon i styrelsen omgående om du upptäcker skadedjur, så hjälper vi dig vidare med hur du bokar sanering hos försäkringsbolagets saneringsfirma.
Det beror lite på vad det är som har hänt. Vid arbeten i bostadsrättslägenheten debiteras normalt den boende för åtgärden. Detsamma gäller om det är fel som du själv har orsakat. Eftersom du bor i en bostadsrätt och inte en hyresrätt så är du själv ansvarig för underhåll och att åtgärda fel som uppstår i din lägenhet. Det är upp till dig vem du vill kontakta för att få felen bedömda och åtgärdade, men tänk på att du som boende har ett underhållsansvar gentemot föreningen, och kan komma att hållas ansvarig för eventuella följdskador som uppstår på fastigheten om du underlåter dig att åtgärda fel. Detta gäller exempelvis stopp i avlopp som leder till att det blir problem i andra lägeheter, kanske till följd av att du inte har rensat din golvbrunn och vattenlåset i denna regelbundet.
Om du anser att du har blivit felaktigt fakturerad för en utryckning som du menar att föreningen borde stå för, så ska du reklamera fakturan till Sweax och be om underlag på arbetet som är utfört, så att du får en rapport på vad som var fel och vad som orsakat felet. Om du efter att ha fått detta fortfarande anser att fakturan är fel, och Sweax inte tar tillbaka fakturan, så kan du kontakta styrelsen, men detta är alltså sista steget, arbetet med att ta fram underlag för bedömning står du för själv.
Ja, du måste säga upp abonnemanget, även om du inte har några tilläggstjänster och därmed inte betalar någon faktura till Tele2. Gör du inte det kan den som flyttar in i din lägenhet fortsätta använda ditt abonnemang, och om den nya personen beställer tilläggstjänster, ex snabbare bredband, kommer fakturan att skickas till dig eftersom det är du som står på abonnemanget. Kontakta Tele2s kundservice för att säga upp abonnemanget.
Har du köpt utrustningen (mobiltelefon, router eller digitalbox) i samband med ett abonnemang eller en kampanj är utrustningen din när abonnemangets bindningstid har löpt ut.
Lånar du din utrustning ska denna skickas tillbaka till Tele2 när ditt abonnemang upphör. De kommer skicka en returfraktsedel så att du utan kostnad kan skicka tillbaka utrustningen. Fraktsedeln klistrar du fast på paketet och sedan är det bara att skicka tillbaka utrustningen till Tele2. Kontakta Tele2s kundservice om du saknar returfraktsedel.
Har du tappat bort en eller flera nycklar eller nyckelbricka, kontakta Sweax för att beställa nya och spärra nyckelbrickan så att inga obehöriga kan ta sig in i våra hus. Detta gäller även om du vill ha fler exemplar av dina nycklar/nyckelbrickor.
Ibland är oturen framme och du kanske tappar ned bilnyckel, lägenhetsnyckeln, kreditkortet eller någonting annat i springan mellan golvet och hissdörren så att det ramlar ned i hisschaktet. Det går att ringa ut Schindler så att de kommer och plockar upp det du har tappat, men detta är oftast mycket kostsamt och betalas av dig som har tappat något, inte av föreningen, så har du möjlighet att klara dig utan det du tappat eller kan ersätta det, kan det oftast vara det billigaste då kostanden för utryckning fort kan bli några tusenlappar.
Gör en felanmälan direkt till Schindler, så skickar dem ut en hissreparatör. Du kan göra felanmälan på telefon 020-31 33 33 eller epost felanmalan.se@schindler.com
Tänk på att ange adress och vilket trapphus som hisses som har stannat är i.
Du hittar dessa i skåpen bredvid postfacken på plan 1 i trapphus 28, 24 och 20. Är de slut så kontakta vår fastighetsskötare Sweax så fyller dem på med nya påsar.
Vi har två behållare för hushållssopor och två för matavfall i föreningen, dessa är belägna på Hundlokegränd 20 och 26. Är det fullt i den där du brukar slänga dina sopor, gå till den andra, det är samma nyckel. Är det fullt i båda, kontakta styrelsen så att vi kan beställa en extra tömning.
Ställ inte soporna bredvid på gatan, det drar till sig råttor, flugor och andra skadedjur och kostar förenignen massa pengar att städa upp, pengar som kan läggas på roligare saker, kanske en gemensam grillplats eller sänkt avgift.
Nej, vi har ingen störningsjour i dagsläget. Ett första steg är att du går och knackar på hos din granne och pratar med denna om det som stör, ibland är man själv inte medveten om att ens beteende stör andra. Man kanske har bott i hus tidigare och därmed inte haft några grannar så tätt inpå sig, eller man kanske inte förstår att ljudet/lukten/skräpet sprider sig så mycket som det gör. Försök hålla en god ton och prata om problemet, det brukar vara den bästa lösningen att prata ansikte mot ansikte istället för att skicka lappar, då kan man få fram bådas synpunkter och sidor i saken.
Är det ett återkommande problem som ni inte själva kan lösa, kontakta styrelsen för vägledning. Det är då även bra om man dokumenterar datum, tid och typ av störning, så att det finns underlag att gå på.
Visa alltid hänsyn till de som inte röker i området. Tänk på att om du röker på balkongen eller uteplatsen kan cigarettröken komma in i en annan lägenhet via friskluftsintag, ventilation och öppna fönster, röken sprider sig mer och längre än man tror.
Det är absolut förbjudet att aska rakt ut från balkongen/uteplatsen. En glödande fimp kan orsaka brand.
Fimpar och snusprillor skall alltid läggas i askfat eller papperskorgar så att de inte skapar onödig nedskräpning eller förgiftar småbarn.
Siemens och Cylinda ger 2 års garanti på sina produkter, och denna startar 1 januari 2018. Ikano har valt att ge oss en förlängd garanti så att det är totalt 5 års garanti på produkterna. Skillnaden är att när de första två åren gått och det blir fel på maskinen måste du själv anlita en certifierad servicetekniker, betala fakturan, och ta kontakt med Ikano Eftermarknad så gör dem en utbetalning på beloppet om de anser att det är ett garantifel. Vänligen observera att Ikano förbehåller sig rätten att bedöma vad som räknas som garantifel eller ej och att du inte kommer att få någon ersättning för reparationskostnaden om de inte anser att det är ett garantifel. Du måste själv kontakta både servicetekniker och Ikano Eftermarknad, detta är ingenting som Sweax eller styrelsen hjälper till med.
Det är 5 års garanti på brandvarnaren vilket löper från 1 oktober 2017.
Då denna typ av brandvarnare är känslig för damm kan det vara sensorn som behöver dammsugas och inte batteriet som är slut.
3 korta signaler var 40:e sekund = Dammvarning
Detta betyder att det är damm i brandvarnarens rökkammare. Du måste dammsuga brandvarnaren med hjälp av den mjuka borsten.
OBS – Om Dammsensorn larmar:
Dammsug brandvarnaren noggrant under någon minut. Därefter återinstalleras brandvarnaren i takfästet.
Brandvarnaren behöver därefter en återställningstid på upp till 5 timmar och då stoppar dammsignalen. Därefter fungerar brandvarnaren helt normalt.
1 kort signal var 40:e sekund = Batterivarning
Felanmäl detta till vår fastighetsskötare Sweax så reklamerar dem vidare till Ikano Eftermarknad. Brandvarnaren kommer då att bli utbytt.
Temperaturen i lägenheterna ställs in centralt vilket innebär att det är samma temperatur i samtliga lägenheter. Alla radiatorer är sammankopplade och det är därför inte möjligt att höja eller sänka temperaturen i bara en lägenhet. Temperaturen är inställd på att ligga på mellan 20-21 grader.
Termostaten som finns monterad på radiatorn är till för att hålla rätt temperatur i rummet. Den öppnar och stänger en ventil automatiskt som styr värmen till radiatorn. Om man vill sänka temperaturen i rummet vrider man på termostaten medurs tills den ”rätta” lägre temperaturen uppnås, och vill du höja den vrider du termostaten moturs. Det finns en termostat på varje radiator.
Termostaten måste kunna känna av rumstemperaturen. Om man placerar möbler, tjocka gardiner eller annat som på något sätt stänger in elementet, kommer termostaten att känna av fel temperatur. Det kan i sin tur innebära att det blir för kallt i rummet. Om rummet tillförs ”gratisenergi” som t.ex. solsken, värme från många personer m.m, så stänger termostaten tillförseln av vatten till radiatorn, eftersom rummet ändå blir tillräckligt varmt.
Om det är kallt i rummet och radiatorn är kall upptill kan det ha kommit in luft i radiatorn som hindrar det varma vattnet att cirkulera. Luftning av radiatorn bör ske i samråd med föreningens fastighetsskötare. Om du misstänker att det är luft i en radiator eller något annat fel gör du en felanmälan till Sweax. Det kan också vara så att en av radiatorerna är varm men en annan är kall, då termostaten på varje element reglerar hur många som behöver vara igång för att uppnå temperaturen 21 grader.
Med detta sagt så kan temperaturen ibland upplevas som lägre än 21 grader, detta då det är ett naturligt drag i lägenheten från ventilationen. Ventilationen leder in luft i sovrum och vardagsrum, och luften går ut igen i kök och badrum. Draget gör att det kan kännas som kallare än 21 grader, även om den faktiska temperaturen är 21 grader vid mätning.
Du kan själv mäta temperaturen i lägenheten om du misstänker att den ligger under 20 grader. Det går bra med både en digital eller analog termometer, huvudsaken är att den placeras minst en meter från golv/tak/vägg/fönster, och att inga dörrar/fönster är öppna eller att du precis har vädrat när du mäter temperaturen. Mät gärna vid flera tillfällen och skriv ned datum och tid samt temperatur. Har du vid flera tillfällen uppmätt en lägre temperatur än 20 grader utan att det finns en rimlig förklaring (exempelvis att du nyligen vädrat eller haft balkongdörren öppen) ska du kontakta vår fastighetsskötare Sweax så att de kan komma ut och göra en kvalificerad mätning samt kontrollera dina radiatorer.
Nej, elementen ska du inte lufta själv, då detta kan påverka värmen i hela fastigheten. Om du misstänker att elementen behöver luftas, exempelvis för at de inte blir så varma eller för att det liksom "tjuter" om dem, kontakta vår fastighetsskötare Sweax så hjälper dem dig med detta.
Med största sannolikhet inte. Eftersom det finns en termostat på varje element som reglerar värmen betyder det att temperaturen i lägenheten är tillräckligt hög och därför går radiatorerna inte igång. Tänk på att om du har köpt ett eget värmeelement värmefläkt som går på el och ställt in denna på en högre temperatur än 20 grader kommer det att göra att radiatorerna inte går igång.
Är det kallare än 20 grader i lägenheten och radiatorerna ändå är kalla, kontakta vår fastighetsskötare Sweax och gör en felanmäla så hjälper dem dig att kontrollera vad som är fel samt hur det ska åtgärdas.
Undvik att störa dina grannar med hög musik eller annat ljud efter klockan 22.00 på kvällarna. Om du planerar en fest eller liknande kan det vara trevligt att informera dina grannar några dagar i förväg.
Efter kl. 20:00 bör byggaktiviteter eller andra störande ljudaktiviteter ej förekomma.
Gasol- och kolgrillar får av såväl brandsäkerhetsskäl som miljöhänsyn inte användas på balkonger eller uteplats på markplan. Undantag kan göras om man drar ut grillen så att man är minst 10 meter från närmaste huskropp. Tänk också på att det blir mycket rök från en kolgrill, visa hänsyn till dina grannar när du grillar, visst luktar det gott när man grillar men alla uppskattar det kanske inte lika mycket som du.
El-grill får användas på balkonger och uteplatser under förutsättning att hänsyn visas för grannar och deras närmiljö. Om klagomål uppstår eller problem tillstöter, så har styrelsen rätt att dra tillbaka det undantag som givits för el-grillar med omedelbar verkan.
Visa alltid hänsyn till de som inte röker i området. Tänk på att om du röker på balkongen eller uteplatsen kan cigarettröken komma in i en annan lägenhet via friskluftsintag, ventilation och öppna fönster, röken sprider sig mer och längre än man tror.
Det är absolut förbjudet att aska rakt ut från balkongen/uteplatsen. En glödande fimp kan orsaka brand.
Fimpar och snusprillor skall alltid läggas i askfat eller papperskorgar så att de inte skapar onödig nedskräpning eller förgiftar småbarn.
Ska du sätta upp någoting som måste skruvas fast/förankras i vägg, balkong eller tak måste du först få ett godkännande från styrelsen, då det är föreningen som gemensamt äger ytterväggar och all åverkan på dessa måste godkännas.
Om du vill sätta upp ett balkongskydd ska den passa till huset. Arkitekten har valt färgen NCS S4005-Y20R samt NCS S9000-N (svart) som samtliga balkongskydd skall beställas i.
Markiser skall ha samma färg som balkongbeklädnad. Markisen skall hållas innanför balkongen och ska inte sticka ut utöver balkongens utbyggnadslängd eller bredd. Anlita en behörig montör.
Tänk på att om du sätter upp markis eller glasar in balkong, och föreningen behöver göra åtgärder som kräver att detta monteras ned, exempelvis måla om ytterväggen, är det du själv som är ansvarig för att göra detta och står för alla kostnader i förbindelse med nedmontering.
Vi har ett avtal med företaget Balkongrutan, ta kontakt med dem på info@balkongrutan.se så hjälper dem dig vidare med vilka alternativ som är möjliga för just din balkong och vad detta kommer att kosta. Offerten vi har fått som ligger på startsidan gäller med en prisindexering på 2% per år.
Se frågan ovan om markis, ska du förankra det i väggen/balkongen permanent behöver du få godkännande från styrelsen först.
Rastning av husdjur får inte ske inom Skogsstjärnans markområden – skulle olyckan ändå vara framme så plockar man självklart upp efter sitt djur, det gäller både för hundar och katter. Hundar skall, oavsett storlek, hållas kopplade. Detta gäller även i trapphus och i garage; hunden ska hållas kopplad och man städar efter sig om de gör ifrån sig innomhus.
Du kan givetvis låta hunden gå lös på din uteplats innanför rabatterna, men se till att den inte springer ut på de gemensamma gräsområderna eller springer iväg till dina grannar, även om hunden är världens snällaste finns det faktiskt dom som är rädda och/eller allergiska.
Siemens och Cylinda ger 2 års garanti på sina produkter, och denna startar 1 januari 2018. Ikano har valt att ge oss en förlängd garanti så att det är totalt 5 års garanti på produkterna. Skillnaden är att när de första två åren gått och det blir fel på maskinen måste du själv anlita en certifierad servicetekniker, betala fakturan, och ta kontakt med Ikano Eftermarknad så gör dem en utbetalning på beloppet om de anser att det är ett garantifel. Vänligen observera att Ikano förbehåller sig rätten att bedöma vad som räknas som garantifel eller ej och att du inte kommer att få någon ersättning för reparationskostnaden om de inte anser att det är ett garantifel. Du måste själv kontakta både servicetekniker och Ikano Eftermarknad, detta är ingenting som Sweax eller styrelsen hjälper till med.
Det är 5 års garanti på brandvarnaren vilket löper från 1 oktober 2017.
Då denna typ av brandvarnare är känslig för damm kan det vara sensorn som behöver dammsugas och inte batteriet som är slut.
3 korta signaler var 40:e sekund = Dammvarning
Detta betyder att det är damm i brandvarnarens rökkammare. Du måste dammsuga brandvarnaren med hjälp av den mjuka borsten.
OBS – Om Dammsensorn larmar:
Dammsug brandvarnaren noggrant under någon minut. Därefter återinstalleras brandvarnaren i takfästet.
Brandvarnaren behöver därefter en återställningstid på upp till 5 timmar och då stoppar dammsignalen. Därefter fungerar brandvarnaren helt normalt.
1 kort signal var 40:e sekund = Batterivarning
Felanmäl detta till vår fastighetsskötare Sweax så reklamerar dem vidare till Ikano Eftermarknad. Brandvarnaren kommer då att bli utbytt.
Värmen i lägenheterna är alltid igång och den sätts inte på eller stängs av vid ett visst datum som i en del ädre bostadshus. Utetemperaturen är dock det som styr, och skulle temperaturen sjunka drastiskt mitt i juli till exempel och temperaturen i din lägenhet sjunker till under 20 grader, kommer termostaterna på dina element att känna av detta och värmen kommer då att gå igång.
Termostaten som finns monterad på radiatorn är till för att hålla rätt temperatur i rummet. Den öppnar och stänger en ventil automatiskt som styr värmen till radiatorn. Om man vill sänka temperaturen i rummet vrider man på termostaten medurs tills den ”rätta” lägre temperaturen uppnås, och vill du höja den vrider du termostaten moturs. Det finns en termostat på varje radiator. Temperaturen är inställd på att ligga på mellan 20-21 grader om du har radiatorn på den högtsa nivån.
Hittar du inte svaret på din fråga?
Skicka in den till oss via formuläret här bredvid. Tänk på att det kan ta lite tid innan vi svarar.
För snabbast svar, kontakta Sweax eller styrelsen direkt.
OBS! Skicka inga felanmälningar här, de kommer inte hanteras. Alla felanmälningar ska göras direkt till vår fastighetsskötare Sweax på telefon eller epost.
Du hittar kontaktinformation under fliken "Kontakt".
För Mäklare
För mäklarbilder, frågor om garageplatser, överlåtelseavtal samt medlemskapsansökan, och även generella frågor om föreningen och dess lägenheter och byggnader, kontakta vår förvaltare Sweax
Telefon: 08-588 399 90 öppet måndag - fredag (helgfria vardagar) 07:00-16:00. Lunchstängt 11:00-12:00
Epost: info@sweax.se
Överlåtelseavgift betalas av överlåtaren och pantsättningsavgift betalas av pantsättaren. Överlåtelseavgiften ligger på 3,5 % och pantsättningsavgiften på 1,5 % av gällande prisbasbelopp enligt 2 kap. 6 och 7§§ Socialförsäkringsbalken.
För mer information om vad som ingår i avgiften, se "Vad ingår i avgiften" ovan.
Föreningens årsredovisningar samt ekonomiska plan hittar du under fliken "Hem".
Föreningen äger marken. Ventilationen i husen är av FTX-system och uppvärmning sker med fjärrvärme.
Beslut om en eventuell höjning av årsavgiften tas på hösten inför nästkommande år, och information om detta meddelas här på hemsidan under "Senaste nytt". Medlemsavgiften betalas i förskott varje månad och aviseras minst två veckor innan förfallodatum.
Planeras det större renoveringar etc. kommer dessa också att meddelas här på hemsidan under "Senaste nytt".
Vi godkänner inte juridisk person som köpare/medlem i föreningen. Delat ägande tillåts.
Har du övriga frågor kan du alltid kontakta styrelsen på info@skogsstjarnan.se